Toon navigatie

6 communicatie-tips voor ondernemers

6 communicatie-tips voor ondernemers

Als ondernemer zult u vaak gesprekken hebben met verschillende soorten contacten. Bij het ontmoeten van een potentiële grote klant bijvoorbeeld, is het van belang dat u een goede indruk achterlaat. Ook bij het contact met uw huidige klanten en werknemers wilt u ervoor zorgen dat het gesprek goed verloopt. Wij geven u 6 tips om slim te communiceren.

1. Luister door te kijken

Probeer tijdens een eerste ontmoeting te kijken naar iemands oogkleur. Om de oogkleur goed te zien, moet er iets langer oogcontact gehouden worden. Het effect hier van is dat mensen u erg geïnteresseerd over vinden komen.

2. Spiegelen

Als u vaak te maken krijgt met mensen die klachten hebben of ongeduldig zijn via persoonlijk contact, is het een handige truc om een spiegel achter u te plaatsen. Mensen houden er niet van om zichzelf boos te zien en zullen automatisch vriendelijker blijven.

3. Doe alsof

Veel mensen verwarren zelfverzekerdheid met intelligentie. Als u een gesprek heeft over een onderwerp maar niet erg goed voorbereid bent, is het aan te raden om te doen alsof u heel goed weet waar u het over heeft. Hiermee kun je er alsnog voor zorgen dat uw gesprekspartner het gevoel krijgt dat u veel weet over het onderwerp.

4. Lasten verdelen

Wanneer u in een groepsgesprek zit en wilt dat een bepaald persoon een taak van u overneemt, is het slim om direct naast deze persoon te gaan zitten. Hierdoor voelt deze persoon zich minder ‘veilig’ om tegen u in te gaan en zal hij of zij uw verzoek eerder accepteren

5. Vrienden van vroeger

Wanneer u een belangrijk gesprek heeft met iemand, kunt u zich voorbereiden door u in te leven in een situatie waarin u een oude vriend ontmoette. Wanneer u zich voordoet alsof uw gesprekspartner een oude vriend is, zult u comfortabeler overkomen. Dit maakt het gesprek rustig en vertrouwd. Uw gesprekspartner zal deze houding snel overnemen waardoor het gesprek beter zal verlopen.

6. Tell me more!

Wanneer u een vraag stelt maar niet het gewenste antwoord krijgt, werkt doorvragen soms niet. Om ervoor te zorgen dat uw gesprekspartner meer verteld over een onderwerp kunt u hem of haar het beste recht in de ogen aan blijven kijken en zwijgen. Uw gesprekspartner zal zich ongemakkelijk gaan voelen en automatisch meer gaan praten.

Wat onze klanten zeggen

MKB Webfactory
Webdesigner

"Nadat ik het concept van de Algemene Voorwaarden had ingestuurd, kreeg ik snel een feedback. Er werd ook snel..."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Rullens Communicatie
Communicatieadviseur

"Binnen twee dagen had ik algemene voorwaarden op maat en had ik antwoord op mijn vragen. Veel kennis, prettig ..."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Neem contact op via 053 - 82 00 286, info@veiligdoen.nl of start de live chat

7 Jaar