Toon navigatie

Consumentenrecht

Verkoper en consument

Consumentenrecht

Er wordt gesproken van consumentenrecht wanneer jij als consument iets koopt bij een verkoper, dit kan zowel in een winkel als in een webshop. Waneer je iets als consument koopt maak je een mondelinge of schriftelijke afspraak tussen jou en de verkoper. Zo’n consumentenkoop brengt voor jullie allebei rechten en plichten met zich mee bijvoorbeeld herroepingsrecht en garantie. Ook zijn er regels voor een ‘koop op afstand’ en voor situaties waarin je via de deur of via de telefoon iets aanschaft.

Consumentenrecht – in de praktijk

Ondernemers hebben vaak te maken met consumentenrecht. Zo moet je als ondernemer namelijk rekening houden dat een consument recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging, mits er sprake is van een niet deugdelijk product. Het product moet voldoen aan de verwachtingen die de consument er van mag hebben.

Daarnaast heeft een consument andere rechten wanneer hij een zo genoemd ‘koop op afstand’ doet dan wanneer hij iets in een winkel koopt.

Wij zorgen ervoor dat jij met een algemene voorwaarden of contract ingedekt bent als het gaat om consumentenrecht.

Herroepingsrecht – bedenktijd

Een veel besproken recht, herroepingsrecht, sinds de opkomst van webwinkels is er veel veranderd omtrent de bedenktijd. Een consument die een koop op afstand doet kan namelijk niet zien, voelen of testen wat zij kopen. Hierdoor heeft een consument die een koop op afstand doet andere rechten en plichten wanneer hij iets uit de winkel koopt.

Heb je nog een vraag over het consumentenrecht? Neem dan gerust contact met ons op! Dit kan via de chat, per e-mail of telefonisch!

Advies nodig?

Heb jij advies nodig op gebied van het consumentenrecht? Wacht niet langer en laat je adviseren door één van onze juristen!

Adviseer mij!

Herken de signalen!

Je biedt producten en/of diensten aan de consument, maar je weet niet welke rechten de consument heeft.

  • Fabrieksgarantie;
  • Herroepingsrecht bij koop op afstand;
  • Het geleverde product is niet deugdelijk.

Praktijk voorbeelden

Jan-Willem koopt voedingssupplementen uit de online webshop van Drogist VZZ. Jan-Willem heeft het product na levering meteen geopend. Jan-Willem is na het testen van het product niet tevreden en wil het graag terugsturen. Heeft Jan-Willem nog steeds recht op het herroepingsrecht na het openen en testen van het product?

Joop koopt een koffiezetapparaat van het merk Zymenz bij Elektro Toppers. Na aanschaf van het koffieapparaat heeft Joop één maand garantie indien de kassabon wordt bewaard. Binnen een week doet het koffiezetapparaat het niet meer. Waar kan Joop terecht voor kosteloze vervanging of herstel van het koffiezetapparaat, bij Zymenz of bij Elektro Toppers?

Neem contact op via 053 - 82 00 286, info@veiligdoen.nl of start de live chat

7 Jaar