Toon navigatie

Klacht over hotelpas voucher? Je bent niet alleen!

Klacht over hotelpas voucher? Je bent niet alleen!

Stelt u zich voor: U krijgt van een bedrijf een gratis voucher toegestuurd. Deze kunt u activeren en vervolgens gratis gebruiken. Een jaar later krijgt u een rekening voor de eerste maand van een lidmaatschap bij deze organisatie. De voucher die u maanden eerder heeft gebruikt is automatisch omgezet in een abonnement zonder dat u hiervan op de hoogte bent gebracht. Wat nu?

De organisatie Hotelpas is een internetbedrijf dat vakantievouchers uitdeelt. Deze moeten binnen een bepaalde periode worden geactiveerd. Nu blijkt dat wanneer de voucher wordt geactiveerd, de klant automatisch vast zit aan een lidmaatschap voor onbepaalde tijd. Mag dit zomaar? De consumentenbond heeft inmiddels honderden klachten binnen gekregen. Wij zetten de feiten voor u op een rijtje.

Wat zegt Hotelpas zelf?

Hotelpas verwijst naar hun algemene voorwaarden, maar informatie over stilzwijgende verlenging mag niet enkel in de algemene voorwaarden staan. Bovendien zijn de klanten niet bewust van het feit dat het om een abonnement gaat. Sommige consumenten hebben de voucher gewonnen en nooit gebruikt. Ook zij zitten nu vast aan kosten door de onrechtmatige stilzwijgende verlenging.

Vervolgens suggereert Hotelpas dat consumenten zelf het abonnement niet op tijd hebben opgezegd, waardoor het abonnement automatisch veranderd in een lidmaatschap voor 299 euro per jaar. Op de voucher stond niet vermeld dat het ging om een abonnement.

Regelgeving stilzwijgende verlenging

Sommige abonnementen mogen stilzwijgend worden verlengd. Dit hangt echter af van het soort abonnement. Ook de duur van de verlenging verschilt per abonnement. Bij de vouchers van Hotelpas gaat het om een proefabonnement. Deze mag een bedrijf niet stilzwijgend verlengen. De consument moet het abonnement zelf actief verlengen indien gewenst.

Wanneer er van te voren melding is gemaakt dat het gaat om een doorlopend abonnement, mag een bedrijf deze verlengen. In dit geval mag het abonnement alleen om worden gezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. Consumenten die de voucher van Hotelpas hebben geactiveerd vermelden echter dat zij nooit op de hoogte zijn gesteld van de verlenging. Hotelpas heeft de consumenten nooit gewezen op het feit dat het abonnement verlengt zou worden zonder opzegging door de klant.

Tips

Op donderdag 10 september heeft Hotelpas toegezegd dat getroffen consumenten niet hoeven te betalen en dat zij de ongeldige overeenkomst niet langer doorvoeren. Gedupeerden hebben hun lesje wel geleerd: altijd de kleine lettertjes lezen! Algemene voorwaarden zijn er niet voor niets. Soms staan er rare voorwaarden in waar u het als consument niet mee eens bent. Neem deze dus altijd goed door. Zeker bij gratis acties moet u zich altijd afvragen of er geen addertje onder het gras zit.

Wat onze klanten zeggen

Peters timmer- en interieurwerken
Timmer- en interieurwerken

"De manier van werken vind ik prettig, duidelijk en niet erg duur...."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Agnes Kloof Zorgt
Verzorgende I.G.

"VeiligDoen helpt direct!..."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Neem contact op via 053 - 82 00 286, [email protected] of start de live chat

7 Jaar