Toon navigatie

Hoe voorkomt u ontevreden klanten?

Hoe voorkomt u ontevreden klanten?

Eén op de vier ondernemers ligt wel eens wakker van ontevreden klanten. U doet uw best om kwaliteit te leveren, maar toch kan het voorkomen dat een klant ontevreden is over uw werk. Hoe zorgt u dat u van iedere klant een tevreden klant maakt?

Zoek uit wat er mis ging

Fouten maken is menselijk, maar het daarna om de manier hoe u dit oplost. Vraag uzelf bij een ontevreden klant altijd af waar het is mis gegaan? Had u dit kunnen zien aankomen? Of sterker nog: had u dit kunnen voorkomen?

Bekijk de situatie door de ogen van de klant

Door de situatie eens vanuit de andere kant te bekijken, kunt u tot nieuwe inzichten komen. Dit helpt u omgaan met moeilijke klanten en hierdoor kunt u problemen klantgerichter oplossen.

Vat het niet persoonlijk op

25% van de ondernemers ligt wel eens wakker van ontevreden klanten. Dit kan komen omdat klachten persoonlijk worden opgevat, terwijl dit vaak niet het geval is. De meeste klachten zijn gericht op uw bedrijf en niet op u als persoon. Probeer deze gevoelens gescheiden te houden, want dit maakt het vinden van een oplossing voor de klant eenvoudiger.

Cirkel van invloed

U kunt de klant en de markt niet veranderen. Het is daarom verstandig om te kijken hoe u het verschil had kunnen maken. Schep geen te hoge verwachten bij uw klanten. Optimaliseer uw eigen klantproces en communicatie. Dit is namelijk de enige factor die u kunt beïnvloeden.

Contactmomenten monitoren

Probeer elk klantencontact te monitoren, zodat u inzicht heeft in het contactverloop. Hierdoor voorkomt u dat een klant, in uw ogen, opeens ontevreden uit de hoek komt.

Ervaringen vragen

Vraag aan het einde van de dienstverlening elke klant om zijn ervaring over de dienstverlening met u te delen. Per antwoord kunt u kijken wat er moet worden verbeterd. Maak van een ontevreden klant, binnen één minuut, weer een tevreden klant. Wacht hier geen 10 minuten mee of een een halve dag, maar pak dit gelijk op.

Wat onze klanten zeggen

GBH NatureArt
Product ontwerp

"Het opstellen van mijn algemene voorwaarden is in goed overleg en met de juiste aanpassing zeer vlot geregeld...."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Susanne Kuipers Projects B.V.
Technisch dienstverleningsbedrijf

"VeiligDoen biedt voor een zeer goede prijs perfect geformuleerde en goed uitziende algemene voorwaarden precie..."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Neem contact op via 053 - 82 00 286, [email protected] of start de live chat

7 Jaar