Toon navigatie

Herroepingsrecht bij een koop op afstand

Herroepingsrecht bij een koop op afstand

Wanneer je iets online verkoopt heeft de consument niet de mogelijkheid om het product te testen zoals in een fysieke winkel. Wanneer hij of zij niet tevreden is over het product is het mogelijk dat het wordt teruggestuurd. Moet je dit als online verkoper altijd accepteren? Hoelang is de bedenktijd? Hoe ver mag de klant het product gebruiken? Maar vooral: wat kan en mag je nog met de geretourneerde producten?

Wat is kopen op afstand?

Om te bepalen of de consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht moet je eerst bepalen of hij/zij een koop op afstand heeft gemaakt. Wanneer de consument hieraan voldoet, kan de consument het product alleen terugsturen binnen de bedenktijd.

Wat is een koop of afstand?

  • Online bij een bedrijf;
  • Bestelbon uit een krant of tijdschrift;
  • Via een postorderbedrijf;
  • De consument besteld iets per fax of telefoon;
  • De consument wordt opgebeld met de vraag of hij/zij iets wilt kopen.

Wat is geen koop op afstand?

  • De consument koopt online bij een particulier, marktplaats;
  • De consument koopt iets uit een automaat, frisdrank, snoep of een treinkaartje.

Wat is bedenktijd?

De standaard bedenktijd bij een koop op afstand is 14 dagen. Ook hier zijn nog uitzonderingen, bij sommige producten of diensten heeft de consument geen recht op bedenktijd. De bedenktijd gaat in wanneer de consument het product heeft ontvangen. Bij meerdere leveringen van één bestelling start de bedenktijd vanaf het laatst geleverde product. Bij de verkoop van diensten gaat de bedenktijd in op de dag nadat het contract is gesloten.

  • Wanneer heeft de consument geen recht op bedenktijd?
  • Vrijetijdsbesteding: reizen, vervoer, logies;
  • Tijdsgebonden producten, tijdschriften of kranten;
  • Producten die speciaal gemaakt worden voor de consument. Maatpak, drukwerk, fotoalbum of sieraden naar eigen ontwerp;
  • Verzegelde cd’s en dvd’s;
  • Producten die snel bederven, eten of bloemen.

Kortom, wanneer de consument iets op afstand koopt en niet tevreden is over het geleverde product of dienst. Mag de consument zonder reden het product of dienst retourneren binnen de gestelde bedenktijd.

Geretourneerde producten – wat nu?

De consument heeft het product uitgepakt en uitgeprobeerd en kwam tot de conclusie dat hij niet tevreden was. Hij heeft het product teruggestuurd binnen de bedenktijd en wil zijn geld terug. Welk recht heb jij als verkoper?

Sinds 2014 heb jij als online verkoper het recht om eventuele waardevermindering in rekening te brengen aan de klant als hij een product kapot of teveel gebruikt terug stuurt. Dit geldt echter niet voor de verpakking. Wanneer het nodig is om de verpakking te openen of kapot te maken om het product te proberen is dit geen waardevermindering voor het product.

De oplossing!

Jij als verkoper kan het product nu niet meer als nieuw verkopen en dat is vervelend. Er zijn verschillende oplossingen hiervoor. Je kan het product, indien noodzakelijk, zelf gaan reinigen en opnieuw inpakken. Maar dan moet de verpakking nog wel heel zijn. In de praktijk komt het vaak voor dat de geretourneerde producten als demo- retourproducten worden verkocht. Wat ook een optie is om deze producten als ‘gebruikt’ verkopen op sites als Marktplaats. Wellicht is het verstandig om afspraken te maken met jouw leveranciers om de producten te reinigen en opnieuw te verpakken. Hierdoor heb jij er zelf geen werk mee!

Wat onze klanten zeggen

GBH NatureArt
Product ontwerp

"Het opstellen van mijn algemene voorwaarden is in goed overleg en met de juiste aanpassing zeer vlot geregeld...."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Agnes Kloof Zorgt
Verzorgende I.G.

"VeiligDoen helpt direct!..."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Neem contact op via 053 - 82 00 286, info@veiligdoen.nl of start de live chat

7 Jaar