Toon navigatie

Goede klantenrelaties? Communiceer!

Goede klantenrelaties? Communiceer!

“Praten? Dat kan ik wel.” En toch gaat het vaak mis met de communicatie. Dit geldt voor de interne communicatie, maar zeker ook naar buiten toe. Zonder informatie worden mensen onzeker en onder deze mensen bevinden zich ook uw klanten. Houdt u uw klant op de juiste manier op de hoogte en hoe behoudt u uw goede klantenrelaties?

Tip 1: Communicatie over communicatie
Als u met een klant in zee gaat, is het belangrijk afspraken te maken over de communicatie. Wat wil de klant? Spreek een vast communicatiemoment af: denk aan eens per week een mail met alle updates. Op dit moment geeft de klant aan wat hij wil en ook u kunt aangeven wat uw wensen zijn. Een win-winsituatie. Hierdoor liggen u en de klant op één lijn: jullie spreken nu dezelfde taal. Over taal gesproken, vergeet niet in begrijpelijke taal te communiceren. U wilt toch niet dat de klant zich dom gaat voelen wanneer er vakjargon gesproken wordt?

Tip 2: Heb aandacht voor de klant
Één van de basisbehoeften van de mens is aandacht. Dit geldt ook voor uw klant. Een klant is geen ding dat informatie ontvangt, het is een persoon dat graag in gesprek wil gaan. Voer daarom een dialoog in plaats van een monoloog. Vergeet daarbij ook niet de kleine dingetjes: feliciteer het bedrijf met het 50-jarig bestaan, wens ze een fijne kerst en vraag aan het begin van een afspraak altijd even ‘hoe gaat het?’. Het kost nog geen vijf minuutjes en een gewaardeerde klant is een gelukkige klant.

Tip 3: Negeren is ook een vorm van communicatie
Zeer belangrijk: wees volledig. Laat in de communicatie niet de dingen weg die fout zijn gegaan. Iedereen maakt wel eens fouten en vaak is het een geval van overmacht. De klant snapt dit ook. Communiceer daarom overal over. Mocht u toch klachten binnenkrijgen, onthoud dan: begrijpen voordat u begrepen wordt. Ga er nooit van uit dat iemand iets opzettelijk doet. Snap dus eerst de klacht voordat u erop reageert.

Tip 4: Leg alle afspraken schriftelijk vast
Vergeten is menselijk. Voorkom daarom welles-nietesdiscussies over wat gezegd is: leg alle afspraken schriftelijk vast. Een sterke basis voor schriftelijke afspraken vormen de algemene voorwaarden, die secuur opgesteld moeten worden. Zorg dat u naast deze voorwaarden een document bijhoudt waarin u de besproken dingen vastlegt.

Tip 5: Voer uw identiteit door in de communicatie
Wat voor organisatie bent u? Laat dit blijken in de communicatie. Denk bijvoorbeeld aan de formele, of juist informele, toon waarmee u klanten aanspreekt. Bedenk hierbij ook: wie is de klant? Stem de communicatie af op uw doelgroep. Zorg er hierbij ook zeker voor dat uw medewerkers deze communicatiestijl hanteren. U wilt toch niet dat een paniekerige klant die belt te horen krijgt dat u zit te lunchen, terwijl u de klant ervan verzekerd hebt dat u bij problemen altijd klaarstaat?

Het kernwoord voor een goede klantenrelatie is communicatie. Zie dit als het geheime ingrediënt: als u hiervan de juiste hoeveelheid op de juiste manier op het juiste moment gebruikt, kan het een ontzettende boost geven aan uw relatie met de klant.

Wat onze klanten zeggen

ICTWebSolution
ICT & Web Oplossingen

"Super ervaring, prettig contact en een snelle levering. We hadden al een redelijke algemene voorwaarden, maar ..."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

C&C Design
Grafisch ontwerp

"Ik ben goed geholpen. Fijn dat het telefonisch geregeld kon worden...."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Neem contact op via 053 - 82 00 286, [email protected] of start de live chat

7 Jaar