Toon navigatie

Feedback krijgen is een cadeautje

Feedback krijgen is een cadeautje

Feedback wordt vaak verward met kritiek en wordt hierdoor flink ondergewaardeerd. Feedback is juist erg nuttig! Door feedback te accepteren en er mee aan de slag te gaan kan jouw bedrijf enorme sprongen maken! Het is voor veel mensen moeilijk om feedback, positief of negatief, te ontvangen. Om deze reden gaan we jou een handje helpen. Aan het einde van deze blog geloof jij ook dat feedback krijgen een cadeautje is!

Kortgezegd is feedback commentaar dat we ontvangen of geven op iemands (werk)gedrag. Mensen zijn zich namelijk niet altijd bewust hoe hun gedrag bij anderen overkomt. Op basis van dit gedrag kunnen we positieve of negatieve feedback geven. Je moet deze feedback zien als een terugkoppeling. Positieve feedback kan zijn: “Ik vind dat jij die presentatie perfect hebt afgehandeld. Alles is helemaal duidelijk!” en negatieve feedback lijkt meer op: “Ik vind het vervelend dat jij nooit naar mij luistert.” Het is belangrijk dat je alle feedback verwelkomt, hoe moeilijk dat ook is. Je leert hoe jouw gedrag overkomt, maar nog belangrijker is dat je weet waar je aan kan werken. Zo word jij de beste versie van jezelf!

Feedback ontvangen

Vrijwel niemand is goed in het ontvangen van feedback, of dit nou positieve of negatieve feedback is. Positieve feedback wuiven we vaak weg, want we voelen ons verlegen. Bij negatieve feedback voelen we ons al snel aangevallen en worden we boos. Het is daarom goed om te onthouden dat feedback bedoeld is om de samenwerking te verbeteren. Wanneer jij je houdt aan de volgende stappen word jij een ster in het ontvangen van feedback:

1. Luister aandachtig

Om ervoor te zorgen dat je niet overhaastig of emotioneel reageert is het belangrijk dat je aandachtig luistert. Door aandachtig te luisteren en door je te verplaatsen in de beleving van de ander neem je alle informatie op die jou gegeven wordt. Je zult erachter komen dat deze persoon (vaak) geen kwade bedoelingen heeft.

2. Vraag om toelichting

Wanneer je de feedback niet volledig begrijpt, vraag dan om toelichting! Je hebt alleen wat aan feedback wanneer jij weet wat er mee bedoeld wordt. Anders kun je deze feedback nooit omzetten in gedragsveranderingen.

3. Wees dankbaar

Het is belangrijk om te onthouden dat feedback vaak met goede bedoelingen wordt gegeven. Jij krijgt nu de kans om jou gedrag te verbeteren. Onthoud dan ook dat feedback (vaak) niet op jou als persoon slaat maar op jouw (werk)gedrag! Het is dus niet persoonlijk.

4. Evalueer de feedback

Bedenk voor jezelf wat je van deze feedback vindt. Vind je de feedback terecht of onterecht? Heb je deze feedback misschien vaker gehoord? Maak vervolgens een keuze wat je met de feedback gaat doen. Kies je ervoor om het te negeren of ga je jouw best doen om je gedrag te veranderen?

The Feedback Company

Wij bij VeiligDoen stellen feedback erg op prijs. Wanneer jij ooit gebruik hebt gemaakt van één van onze diensten dan kun je een beoordeling achterlaten bij The Feedback Company. We doen ons best om zowel de positieve als negatieve feedback te verwerken zodat wij de 100% tevredenheid kunnen blijven garanderen!

Wat onze klanten zeggen

Studio Shu
Webdesign

"Tegenwoordig gaat alles digitaal omdat het sneller en simpel kan! En dat heeft VeiligDoen goed bewezen. Snel,..."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Wijwillenruilen.nl
Woningruil

"Wij waren tevreden over de gang van zaken...."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

  • Helpscout
  • Legal Intelligence
  • Rechtsorde
  • Kluwer navigator

Neem contact op via 053 - 82 00 286, [email protected] of start de live chat

7 Jaar