Toon navigatie

Conflict vermijding: de beste tips!

Conflict vermijding: de beste tips!

Als zzp’er of mkb’er sta je niet iedere dag stil bij de negatieve gevolgen die zakendoen met zich mee kan brengen. Je let immers meer op het goed zaken doen en het opbouwen van betrouwbare contacten. Toch vinden er soms negatieve gevolgen plaats. Deze gevolgen uiten zich vaak in de vorm van een conflict. Maar met welke conflicten hebben ondernemers het meest te maken? En niet geheel onbelangrijk, wat zijn de beste manieren om een conflict te vermijden?

De meest voorkomende conflicten waar een ondernemer mee te maken kan krijgen:

  • Conflicten met leveranciers
  • Conflicten met de overheid
  • Conflicten met opdrachtgevers of klanten
  • Conflicten rondom de bedrijfsruimte 

Hoe vermijd je conflicten?

Voorkomen is beter dan genezen. Het is dan ook altijd handig om een conflict te vermijden in plaats van een conflict op te lossen. Het opstellen van een contract tussen beide partijen is een goed middel om conflicten te vermijden. Het opstellen van een contract zorgt ervoor dat beide partijen een goed en duidelijk beeld hebben van de verplichtingen en de gehele samenwerking. Het maken van duidelijke afspraken zorgt voor zekerheid en bescherming voor beide partijen.

Tips om het risico op juridische conflicten te vermijden:

  • Leg alle (mondelinge) afspraken altijd schriftelijk vast;
  • Laat je algemene voorwaarden door een jurist controleren;
  • Zijn er verschillende bestellingen niet geleverd door de leverancier? Begin op tijd met ‘klagen’. Hierdoor sta je juridisch sterker. Je geeft nu snel aan dat er iets mis is met de levering;
  • Kom je er niet uit met de leverancier? Dan kun je de leverancier in gebreke stellen, de koop ontbinden of zelfs naar de rechter stappen;
  • Belangrijk is om bij de gemeente na te vragen welke regels er gelden voor bouwwerkzaamheden (omgevingsvergunning), reclames (reclamevergunning) en winkels. Op deze manier loop je geen onverwachte tegenslagen en boetes op;
  • Wanneer de gemeente een omgevings- of een reclamevergunning afwijst kun je een bezwaarschrift indienen bij het College van Burgemeester en Wethouders;
  • In het geval van een samenwerking tussen jouw bedrijf en opdrachtgevers of klanten is het verstandig om een samenwerkingsovereenkomst op te stellen waarin alle afspraken zijn vermeld;
  • Om te voorkomen dat een factuur niet betaald wordt is het belangrijk dat je een duidelijke betalingstermijn opstelt (bijvoorbeeld 10 dagen);
  • Ook is het handig om een 14-dagen-herinneringsbrief te sturen naar de opdrachtgever of klant wanneer zij niet in staat zijn om binnen de betalingstermijn te betalen;
  • Let op bij het overnemen van een bedrijfspand! Een overname van een bedrijfspand gaat vaak door middel van een ‘ indeplaatsstelling’, oftewel, je neemt de huurovereenkomst van de vorige eigenaar over. Doe dus goed onderzoek naar deze huurovereenkomst!

Met de bovenstaande tips hebben we het je hopelijk makkelijker gemaakt om conflicten te vermijden. Maar denk eraan: het is belangrijk om mogelijke conflicten niet te negeren maar meteen te handelen!

Wat onze klanten zeggen

B2 Bijles Op Maat
Bijles en huiswerkbegeleiding

"Goede service, veel aandacht voor de specifieke eisen en wensen. Een aanrader...."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Interhor-Horsystemen B.V.
Productie insectenwering

"Algemene voorwaarden snel en correct opgesteld...."

  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed
  • Goed

Lees meer ervaringen

Neem contact op via 053 - 82 00 286, info@veiligdoen.nl of start de live chat

7 Jaar